Podrobný plán přednášky a doprovodné materiály naleznete na stránkách přednášejícího prof. Pavla Cejnara.
K získání zápočtu je nutné nasbírat alespoň 15 bodů. Body jsou udělovány za následující počiny:
Úkoly: V průběhu semestru byly zadány 3 úkoly. Za každý správně a úplně vyřešený a včas odevzdaný úkol se dalo získat 3 body. Úkoly lze odevzdávat kdykoliv i po termínu, ale s bodovou penalizací: za pozdně odevzdaný úkol lze získat maximálně 1 bod. Celkové skóre za domácí úkoly za celý semestr je tedy maximálně 9 bodů (svůj bodový stav zjistíte rovněž v modulu Studijní mezivýsledky SISu).
Prezentace na cvičení: Cvičení probíhala formou prezentací řešení příkladů 3-5 člennou skupinkou studentů a studentek. Příklady včetně vzorového řešení jsou k dispozici ve sbírce příkladů. Za prezentaci získali všichni prezentující 5 bodů.
Druhá náhradní zápočtová písemka - pátek 7. června 2024 od 9:00 do 12:00 v posluchárně A920 (Troja, 9. patro, Ústav částicové a jaderné fyziky)
Zápočtová písemka bude sestávat z 1-2 úloh vycházejících z procvičených příkladů a z příkladů, které se objevily na přednášce. Při písemce lze používat jakékoliv materiály (zápisky ze cvičení, zápisky z přednášky, učebnice a podobně), a to i v elektronické formě. Můžete používat i výpočetní software (Mathematica, Python, ...). Úlohy však nebudou natolik technicky obtížné, aby je nebylo možné vypracovat jen pomocí tužky a papíru. Požadavkem je, abyste zápočtovou písemku vypracovávali samostatně a řešení odevzdali v písemné formě. Hodnotit se bude kromě správnosti řešení i úplnost a srozumitelnost komentáře postupu a metod, které jste při řešení použili. Za písemku bude možné získat celkem 20 bodů.
Zkouška bez počítání příkladu: Pokud získáte celkem alespoň 25 bodů, budete moci u zkoušky rovnou přejít k ústní části bez počítání zkouškového příkladu.
Cvičení | Datum | Téma | Prezentace | Skupina | Domácí úkol |
---|---|---|---|---|---|
1 | 29.2.2024 | Nestacionární poruchová metoda | Příklad 12.1 a 12.2 | JD DP MS | úkol (pdf) (do 14.3.2024) |
2 | 14.3.2024 | Fotoefekt | Příklad 12.3 Poznámky LF |
LF AM TT MV | |
3 | 28.3.2024 | Rozptyl | Příklad 13.2 a 13.3 Poznámky JZ |
VB OK LV JZ | úkol (pdf) (do 11.4.2024) |
4 | 11.4.2024 | Tenzorové operátory Wigner-Eckartův teorém |
Příklady 14.5 až 14.9 | MB TG JT TV | |
5 | 30.4.2024 (úterý) |
Nerozlišitelné částice | Příklady 15.1 až 15.4 | EWD ACh FM VS | úkol (pdf) (do 14.5.2024) |
6 | 9.5.2024 | Hartree-Fokova metoda | Příklad 16.1 | JC EK MM TT |
[1] | Jan Klíma, Miroslav Šimurda: Sbírka problémů z kvantové teorie (Academia 2006) |
---|---|
[2] | Ján Pišút, Vladimír Černý, Peter Prešnajder: Zbierka úloh z kvantovej mechaniky (Bratislava 2008), dostupné online |
[3] | Siegfried Flügge: Practical Quantum Mechanics (Springer 1999) |
[4] | Anton Z. Capri: Problems & Solutions in Nonrelativistic Quantum Mechanics (World Scientific 2002) |
[5] | Michele Cini, Francesco Fucito, Mauro Sbragaglia: Solved Problems in Quantum and Statistical Mechanics (Springer 2012) |
[6] | Jean-Louis Basdevant, Jean Dalibard: The Quantum Mechanics Solver. How to Apply Quantum Theory to Modern Physics (Springer 2000) |
[7] | Kyriakos Tamvakis: Problems & Solutions in Quantum Mechanics (Cambridge University Press 2005) |
[8] | Gordon Leslie Squires: Problems in Quantum Mechanics With Solutions (Cambridge University Press 1995, 2002) |
[9] | D. ter Haar: Selected Problems in Quantum Mechanics (Infosearch Limited London 1964) |
Ke cvičení je k dispozici veřejný repozitář na GitHubu, ve kterém najdete celou sbírku ve formátu PDF, zdrojový soubor v LaTeXu a další doprovodné materiály.
Zápisky ze cvičení jsou v pracovní verzi, která se neustále vyvíjí. Občas něco přidám nebo upravím i v částech, které se týkají již procvičené látky. Snažím se, aby tyto zápisky co nejlépe kopírovaly cvičení a aby z naznačeného řešení bylo co nejzřejmější, jaké kroky vedly k výsledku (uvedená řešení samozřejmě nikdy nejsou jediná možná, ani ta nejelelgantnější). Na druhou stranu chci, aby text byl co nejsamoobsažnější, proto zahrnuji i drobné exkurzy do teorie a uvádím příklady, na které na cvičení nevybyl čas, ale které se k tématu hodí nebo propočítanou látku rozvádějí a osvětlují. Tyto příklady berte jako inspiraci ke svému vlastnímu procvičování. Pokud objevíte jakoukoliv chybu nebo nepřesnost, budu vděčný, pokud mi dáte vědět.